Vždy jsem si říkal – kdo píše recenze na nové, nebo ojeté vozy? Má dopředu nějaký plán, nebo napsaný scénář? Kolik aut již musel řídit, aby měl základní porovnání, a na jakou cílovou skupinu vlastně recenze míří? Co když vnímá při testu vozu nějaký prvek špatně? Přece konstruktéři vozů jsou team, nikoli jednotlivec, který o všem rozhoduje. Vývoj auta není vytvořený za měsíc. Je to dlouhodobý proces, kdy jsou jednotlivá zadání dána předem, a výsledkem je produkt, po kterém touží nejeden motorista. Po uvedení premiéry na trh přijdou první testovací jízdy, různé další testy a úhly pohledů. Každý má samozřejmě právo na svůj názor a je více než jasné, že všichni se neshodnou na stejném výsledku. Když je kritika konstruktivní, je to v pořádku. Když je to hledání chyb za každou cenu, přijde mi to zbytečné. Já si vážím každého, kdo „neremcá“ a snaží se změnit tento svět k lepšímu. Vážím si každého, kdo ráno vstane a jde odhodlaně bojovat za své sny. Od toho se odvíjí pohled na život i lidská povaha.
Na to, že jsem chtěl napsat pouze úvod k našemu testovanému vozu Dacia Duster, jsem se trochu rozdováděl a odbočil, takže dobrý den, Dacia Duster, jdeme na to.
Tento model se stal velkým pomocníkem lesníkům, horalům, taktéž jsem jej viděl jako doprovodné vozidlo hasičů, vůz městské policie nebo jako služební automobil energetické společnosti. Už od roku 2010, kdy byl uveden na český trh, se tento model dostal tzv. mezi horké zboží, u kterého zákazníci neváhali čekat 6-8 měsíců, než se jim jejich vůz vyrobil. Od uvedeného roku máme za sebou již jeden facelift a momentálně (březen 2019) je na trhu nová fáze Dusteru. Úspěšnost tohoto modelu dokazují i prodané kusy, automobilka uvádí 1 milion prodaných Dusterů. To už je pořádná kolona „prachovek“ (Duster = prachovka, AJ slovník). Auto má na délku 4 315 mm, tudíž dle jednoduchého výpočtu o jedné neznámé = 4.315 Km.
I ve světě ojetých vozů je model Duster velice vyhledávaným zbožím. V nabídce jsou benzínové i naftové motory, náhon předních kol i pohon 4×4. Nesmíme zapomenout též na variantu s LPG, speciálně český zákazník má tuto variantu rád. Nutno podotknout, že oproti jiné značce si Duster drží stabilně cenu i jako ,,ojetina“ a není jich tak velké množství na výběr oproti jiným značkám.
My máme k dispozici benzínový motor s turbem o výkonu 96 kW s předním náhonem ve výbavě EXPRESSION. Veškeré parametry vozu, jako jsou rozměry, hmotnost, spotřeba, světlá výška a konkrétní výbava vozu, jsou dohledatelné na internetu, o tom psát nemusím, ale jak se auto chová v normálním provozu?
Ano, všem škarohlídům musím dát za pravdu, že když sedím ve voze, tak jsem obklopen lacině vypadajícími plasty, kde celkové odhlučnění vozu není srovnatelné s komfortem jiných modelů/značek???. Ani ovladač el. zrcátek pravděpodobně neumístil nukleární inženýr nebo možná i ano, protože není zrovna na praktickém místě. Na druhou stranu ukazatelé přístrojové desky jsou přehledné a je zde vše, co potřebujete jako řidič vědět. Ovladače tempomatu na volantu jsou dostatečně velké a brzy se s nimi naučí i řidič, pro kterého je tempomat novinkou. Na pravé straně pod volantem se nachází ovladač rádia. Jestli jste nikdy neřídili Renaulta nebo Dacii, bude pro Vás v prvopočátku ovládání chaotické. Ovládání má několik funkcí (volby stanic rádia, CD, hlasitost, přepínání frekvence stanic, novější typy ovládání TEL, MENU a bluetooth) na které si brzy zvyknete a budete to během jízdy brát jako samozřejmost. Za velké plus považuji umístění ovládání el. oken, které se při faceliftu dostalo tam, kam patří, a to na levou stranu madla předních dveří. Ano, takto to řeší většina automobilek, takže žádná velká revoluce se nekoná, ale v prvním modelu byste v těchto místech hledali ovládání zbytečně. Bylo totiž umístěné na středovém panelu pod rádiem. Nevím, co vedlo konstruktéry k tomuto ne moc šťastnému kroku, ale zase to udělalo velkou radost při faceliftu, že jsme našli ovladače tam, kde jsme na to zvyklí.
Ovladače blinkrů a stěračů jsou na stejném místě jako u většiny vozidel. Na pravé ,,páčce“ naleznete volby palubního počítače, který zobrazuje základní informace, jako jsou průměrná spotřeba, rychlost, dojezd k benzínové stanici atd.. Na levém ovladači kolem své osy rozsvítíte světla (Renaultí klasika). Většina ovládacích prvků je převzatá od značky Renault. Mě to nijak neuráží, naopak si říkám, že zde používám prvky, které jsou vyzkoušené a funkční.
Navigační systém od společnost LG je tak jednoduchý, že se s ním naučí opravdu každá generace řidičů. Jako každý moderní stroj 21. století vyžaduje určitou aktualizaci, je tedy potřeba pravidelně aktualizovat mapové podklady. Celý systém automaticky rozpozná den i noc a podle toho Vám obrazovka zesvětlá či v noci naopak ztmavne, aby Vás systém neoslňoval. Všechny tyto funkce lze nastavit i ručně. Menu je poměrně jednoduché a nastavení zvládne i úplný začátečník. Součástí je i vstup USB, kde si můžete pohodlně zapojit flash disk s Vaší oblíbenou hudbou nebo si dobít mobilní telefon. Jako nevýhodu, na kterou je třeba si zvyknout, vnímám umístění navigačního systému příliš nízko – vždy, když si chcete zkontrolovat trasu, musíte sklopit oči z předního skla. To dělám třeba já. Nutno podotknout, že nerad jezdím s navigací, kde je zapnutý navigační hlas, který mě navádí, a proto se častěji dívám na display, jestli jedu správně. Ti z Vás, kteří budou poslouchat hlas, trefí do cíle bez mrknutí oka na display.
Oblíbené téma jsou sedačky, a jak se kdo v nich cítí. Každý jsme jiného vzrůstu, váhy, objemu, smyšlení a názoru. Proto není důvod testovat měkkost nebo naopak tvrdost sedačky. Taktéž je důležité, jaký počet km má vůz najeto, i podle toho jsou nebo nejsou sedačky v kondici. Pravda je, že u sedačky řidiče chybí boční vedení, takže občas máte pocit, že když se pevně nebudete držet volantu v zatáčce, mohli byste upadnout na spolujezdce. Sedačka řidiče je výškově nastavitelná a taktéž lze nastavit polohu volantu.
Umístění dětských sedaček systémem ISOFIX zvládne každý. Manipulace vyžaduje minimální sportovní trénink. POZOR na zadní sedadla se vejdou tři dětské sedačky! To je nadstandard, který se v této kategorii vozu často nevidí.
Objem kufru se běžně uvádí v litrech a narovinu ne každému tento údaj něco řekne. Já jsem jeden z nich a vždy, když si o nějakém vozu čtu, tak si říkám: a vešlo by se tam toto a toto? Mám vyzkoušeno, že do kufru naložíte dětský kočárek VIPER 4s od ABC Designu (samozřejmě spodek kočárku složíte a korbičku položíte vedle) a není zapotřebí sundat plato kufru. Zbývající místo můžete vyplnit přebalovací taškou, sportovním zavazadlem nebo menším nákupem. V případě, že vyjmete plato kufru, není problém naložit další potřebné věci, jako je odrážedlo nebo dětská postýlka v cestovním vaku. Samotného mě překvapilo, jak je prostor velký. Musím také napsat, že pokud máte rodinu, jste naučen věci nakládat formou Tetrisu. Vyplnit prostor na 100%, není čas ztrácet čas. Znám jednu rodinu, která by toto mohla regulérně školit, protože z jejich vozu se vždy po příjezdu do cílové destinace začne postupně odnášet obsah bytu o velikosti 3+1. Ale zpět k našemu kufru. Za nevýhodu považuji poměrně vysoko postavenou nakládací hranu. Statný, zdravý chlap nebude mít asi problém cokoli naložit. Naše ženy, přítelkyně, milenky, babičky a sestry už budou muset vyvinout určitou sílu.
Pravidelný servis je vždy základ. Je to úplně stejné, jako když chodí člověk k doktorovi. Také platí určitá prevence. Občas slyším větu: jenom měním olej a auto jezdí, nic víc nepotřebuje. No, nic netrvá věčně a já si myslím, že ten, kdo chce mít spolehlivé auto a má ho jenom trochu rád, tak se o něj adekvátně stará. Na mě vždy větší dojem udělá, když slyším, že vůz má pravidelný servis a bylo o něj řádně postaráno, než když se někdo vytahuje tím, že na servis kašlal. To není podle mě přece žádné hrdinství. U tohoto typu motoru to platí dvojnásob. Vůz má dva intervaly servisu – 1 rok nebo 15 tis km podle toho, co nastane dříve. To slovíčko „nebo“ je strašně důležité. Někteří majitelé servisují vůz tak, že čekají na nájezd km. Správně už asi tušíte, že tito řidiči ujedou 15tis km za 3 roky.
U tohoto typu motoru je strašně důležité hlídat hladinu oleje a pravidelně jej měnit tak, jak určuje výrobce. Jsou známy případy u 1.2 TCe, kdy se majitelům ,,zadřely“ motory kvůli nedostatku motorového oleje. Proto každému kupujícímu doporučuji před koupí takovéhoto typu motoru ověřit si pravidelný servis zaznamenaný v servisní knize (servisní kniha je součástí manuálu, palubní literatury na zadní straně) a v případě potřeby si tuto skutečnost ověřit i v daném servisu.
Průměrná spotřeba je zhruba 7,5 l/100km. Motor je tichý, kultivovaný. 96 Kw je více než dostatečnou silou. Šest převodových stupňů nutí řidiče více přeřazovat v městském provozu, ale i na to si u Dustera časem zvyknete. Nechci zacházet zbytečně do mechanických podrobností tak, abych nezačal popisovat vůz po stránce vhodné pro seminární práci na ČVUT.
Na závěr bych měl napsat nějaké moudro nebo minimálně poznatek o tom, komu bych vůz doporučil. Vždy jsou jen dvě možnosti. Buď se Vám auto líbí, nebo NE. Nic mezitím není. Jestli Vám auto ,,sedne“, cítíte se v něm dobře, pohodlně, bezpečně a odpovídá Vašim možnostem, tak asi moc neřešíte, jestli spotřeba je 7,5 l nebo 7,8 l. Další stránka je, že se Vám auto musí líbit vzhledově. Neznám nikoho, kdo si koupil ošklivé auto, které vůbec nechtěl, ale protože mělo ,,mlhovky“, což byla jeho podmínka, tak si vůz pořídil. Každý by si měl před koupí také položit dvě základní otázky:
- Jaký motor je pro mě nejlepší varianta?
- Potřebuji pohon 4X4?
Ostatní požadavky, jako je barva, nájezd, původ vozu atd. je už spíše otázka rozpočtu na vůz. Samozřejmě zde platí přímá úměra. Čím je auto vybavenější, s menším nájezdema nejlépe po 1. majiteli v České republice, tím vyšší bude prodejní cena. Vždy vyžadujte 2 klíče od vozu, servisní knihu a velký technický průkaz k nahlédnutí. V tomto případě bych vůz před koupí nechal zkontrolovat na zvedáku jenom pro jistotu, že neutrpěl nějaké šrámy z terénu. O kontrole 17 místného VIN čísla, štítku, typu motoru se nebudu rozepisovat, protože by to měl být v dnešní době u prodejců již standard. V případě, že spolu s prodejem obdržíte výpis najetých km a historii vozu, je to jen v pořádku a vypovídá to o přístupu daného prodejce.
Podle mého názoru si Duster na nic nehraje. Je to plnohodnotný vůz do terénu (ve verzi 4×4), ale můžete s ním vozit i své ratolesti do školky. Pro vyšší posed a lepší nastupování do vozu bude jistě vyhledávaný i u zákazníků, kteří mají různé pohybové problémy. Pro jeho jednoduchost a nižší provozní náklady jej řidiči mají rádi a dokážou mu odpustit i leckdy horší dílenské zpracování nebo méně uživatelsky příznivý interiér. Na internetu naleznete spoustu názorů a různých recenzí na toto téma. Nenechte se ovlivnit a udělejte si vlastní názor. Jak? Běžte si auto prohlédnout a otestovat si ho podle Vašich priorit.
Ladislav Moudrý